mandag den 27. november 2017

koniske dorne med ottekantede håndtag.

Jeg fik lavet de sidste håndtag færdige, og efter at have drejet en lille smule af enden på selve dornen, således at den passede nøjagtigt i hullet monterede jeg dem.
Hvis jeg havde benyttet noget lidt blødere træ til håndtagene, kunne jeg sandsynligvis have hamret dornene på plads uden at håndtaget ville flække, men bubinga er temmeligt hårdt, og jeg turde ikke løbe risikoen for at flække det hele.

Skaftet blev drejet ned til henholdsvis 8,0 mm og 10,0 mm, og det gjorde at der stadig var en stram pasning, hvor jeg måtte hamre håndtaget på, men der var ikke nogen håndtag der flækkede.

Som overfladebehandling valgte jeg at bruge noget gulvlak. Jeg dyppede enden af håndtagene i lakken, og smurte det ud over resten af håndtaget med en finger (jeg brugte sådan nogle engangs blå gummihandsker).
Derefter sleb jeg let den våde overflade med en nylon skuresvamp, og tørrede så det overflydende lak af med en klud.

Idéen er at håndtagene ikke bliver alt for skinnende og glatte, men på den anden side er overfladen beskyttet mod at blive alt for snavset.


Opsummering af projektet:
Man kan sagtens klare sig uden disse drawbore pins, men jeg har selv ved flere lejligheder ønsket at jeg havde haft nogen. Hvis man kender en med en metal drejebænk, er det et forholdsvist enkelt projekt at få drejet selve ståldelen af værktøjet.
Håndtagene er lette at lave efter den ottekantede model, men man kan selvfølgelig også dreje nogle håndtag hvis man har lyst til det, eller lave dem på en helt tredie måde.

De færdige værktøjer hængt til tørre.

Hjemmelavede dorne med ottekantede håndtag

Ingen kommentarer:

Send en kommentar